Pressmeddelande: Unique Power prisas för sitt arbete för funktionsmångfald

Dela artikeln:

X

Idag lever 36 procent av Sveriges befolkning med någon form av funktionsnedsättning. En av dem är Anna Bergholtz, journalist, föreläsare och programledare, som i 20 års tid kämpat för att visa på vinsterna med att inkludera personer med funktionsnedsättning. Genom Unique Power sprider hon kunskap, inspiration och verktyg för att få fler att inse att det är smart, hållbart och lönsamt att ta tillvara på allas kompetenser och perspektiv. Annas arbete uppmärksammas nu genom att hon tilldelats VISAs stipendie She´s Next som syftar till att lyfta fram kvinnliga entreprenörer.

-Jag blev väldigt glad när de meddelade att de valt mig, det är en stor ära och en fantastisk bekräftelse på att det Unique Power gör är värdefullt och viktigt. Extra glad är jag över att näringslivet sätter ljus på funktionsnedsättning, säger Anna Bergholtz.

Ett stort antal svenska kvinnliga entreprenörer ansökte till betalnätverket Visas She’s Next-program, ett stipendium som bidrar till att fler kvinnliga företagare ges möjlighet att ta sin rättmätiga plats i landetsnäringsliv. Anna är en av tre entreprenörer som tilldelas 10 000 Euro och ett år med personlig företagscoaching.

Anna, som lever med reumatism sedan barnsben och förlorade synen i vuxen ålder grundade communityn Unique Power för att göra skillnad på riktigt. Kompetensen hos personer med funktionsnedsättning tas inte tillvara på i samhället idag och det är få som syns och hörs i det offentliga rummet. Det vill Unique Power förändra och visionen är ett samhälle där funktionsmångfald är en självklarhet. Genom att samla grym kompetens inom inkludering och funktionsnedsättning på ett och samma ställe gör Unique Power det enkelt för alla att få tillgång till ökad kunskap.

Nytt positivt synsätt på funktionsnedsättning

Det finns många fördelar med att inkludera personer med funktionsnedsättning. Ökad hållbarhet, bättre arbetsmiljö, mer lönsamhet och smartare innovationer är bara några exempel på vinster.
-Ett nytt och positivt synsätt på funktionsnedsättning med fokus på förmågan att ta tillvara på allas kompetenser och perspektiv oavsett funktionsförmåga, är nyckeln, menar Anna.

Unique Power lyfter därför de positiva effekterna och erbjuder inspiration och kompetenshöjande insatser i form av föreläsningar, utbildningar, konsulttjänster och rådgivning inom inkludering och funktionsnedsättning. Inom communityn finns även ett företagarnätverk, Unique Power Entrepreneurs, med drygt 100 entreprenörer som alla driver företag och har någon form av funktionsnedsättning. Nätverket främjar entreprenörskapet och gör det möjligt för medlemmarna att mötas, utbyta erfarenheter och stärka varandra.
-Med den samlade kraft som Unique Power är tror jag verkligen på att en positiv förändring är möjlig och att framtiden är ljus, avslutar Anna.

Kontaktpersoner:

Anna Bergholtz,
tel: 0704-567 811
anna.bergholtzt@uniquepower.se

Presskontakt:
Åsa Maria Wallin
tel: 0705-10 15 54
asamaria.wallin@uniquepower.se

Fakta:

Unique Power – proffs på inkludering och funktionsnedsättning
Unique Power är en community som vill bidra till ett samhälle där funktionsmångfald är en självklarhet och där allas kompetenser och perspektiv tas till vara och ses som en tillgång.
Vi är en samlad kraft av unika kompetenser och perspektiv som erbjuder inspiration, kunskap och verktyg inom inkludering och funktionsnedsättning. Inom Unique Power finns även företagarnätverket, Unique Power Entrepreneurs, för entreprenörer med någon form av funktionsnedsättning.

Anna Bergholtz

Porträttbild av Anna Bergholtz. Hon har långt blont hår och ler. Hon har på sig vit skjorta, svart slips och väst.

Anna Bergholtz är prisad journalist, föreläsare och programledare med mångårig erfarenhet av att arbeta med inkludering, mångfald och funktionsnedsättning. Hon har bland annat varit programledare för Funk i P1, gjort flera radiodokumentärer och driver den uppmärksammade podden “I mörkret med”. Anna fick barnreumatism som 3-åring och förlorade synen i vuxen ålder. Vi måste bryta normerna för att bredda dem, brukar hon säga vilket hon själv bokstavligen gjorde som Sveriges och troligen världens första blinda filmrecensent.

Om She’s Next

She’s Next, Empowered by Visa är ett globalt initiativ som syftar till att bidra till bättre förutsättningar för kvinnliga entreprenörer och småföretagare. Stipendiet lanserades för första gången i Norden och Baltikum i augusti 2022 och delas nu ut för andra året i rad. Initiativet har tidigare genomförts på flera andra av Visas marknader, däribland USA, Kanada, Irland och Polen. Sedan 2020 har Visa delat ut över 3,8 miljoner dollar till bolag ägda av kvinnor genom initiativet She’s Next.

Profilfoton på Anna Bergholtz, Linnea Markmeyer och Vendela Wikman, och Mary Juusela

Läs mer om 2023 års mottagare i Sverige