18/9 Distanskurs. Vässa din syntolkning och nå fler

Dela artikeln:

Facebook
LinkedIn
Anna och Helena i färgglada kläder står intill varandra tittandes mot kameran med en svart bakgrund upplyst av flera strålkastare

Bild: Anna och Helena. Foto: Malin Palm.

Öka din kunskap och bli skickligare på syntolkning – nu har du chans att gå vår kurs på distans!

Känner du dig osäker när du syntolkar bild och film i ditt arbete? Har du inte syntolkat tidigare, och vill lära dig hur du gör? Då är det här kursen för dig.

Med syntolkning nås personer med synnedsättning, och dessutom många fler. Syntolkning kan bidra till fler kunder, medlemmar och ett starkare varumärke.

I Sverige finns lagstiftning som ställer krav på att syntolka bild och film inom offentlig sektor. Inom kort skärps lagen och kommer även beröra privat sektor.

Grunden för syntolkning är detsamma oavsett offentlig eller privat sektor, och funderingarna ser ofta likadana ut. Behöver du ens syntolka, eller räcker det med att utveckla speakerrösten? Måste man beskriva allting? Vad ska man akta sig för? Hur gör vi med stillbilder på webben? Måste våra reklamfilmer bli tråkiga? (Svaret på den sista frågan är ”nej, såklart inte!”)

Att syntolka är kreativt och kul, men som med allt annat är det bra att veta vad man pysslar med. Så att budgeten används så bra som möjligt. 

Kursens upplägg

Kursen ges digitalt och är uppdelad på två tillfällen:

Första tillfället: Vi ses digitalt 3,5 timmar inklusive pauser.

Andra tillfället: Vi möts återigen digitalt för en timmes uppföljning (utan paus).

  • En vecka före kursstart får du program plus underlag skickat till dig, för att sätta dig in i ämnet. 
  • På första träffen får du mer kunskap, konkreta verktyg och tips om syntolkning. Vi kollar på bra och dåliga exempel, och gör en praktisk övning. 
  • Mellan träffarna får du en hemläxa som vi går igenom under sista träffen. 
  • Under kursens gång skickas information till dig om vad vi gått igenom. 
  • Efter genomförd kurs får du ett diplom.

Ur kursens innehåll:

  • Vad är egentligen syntolkning och varför är det viktigt?
  • Olika nivåer av syntolkning och hur man väljer
  • Att syntolka bilder för webb och sociala medier 
  • Att syntolka informationsfilm och reklamfilm
  • Hur göra när filmen är klar och syntolkning behövs?
  • Hur bli en bra beställare av syntolkning 
  • Ai som stöd 
  • Utmaningar, tips och trix

Vem ska gå kursen?

Du som har ett intresse för/ansvar för att bild och film syntolkas. Kanske har du rollen som kommunikatör, ansvarig för sociala medier, producent av film eller liknande.

Vi som håller i kursen  

Helena Frank, professionell syntolk

Helena på scen framför en overheadbild. Hon har långt ljust hår, glasögon och bär ett headset. Hon har på sig en mörk tröja, ljus scarf och står vid ett podium med en bärbar dator.

25 års erfarenhet som syntolk och har jobbat med syntolkning på heltid sedan 2016. Helena syntolkar för tv, film, webb och under liveföreställningar. Innan Helena blev syntolk var hon journalist i tjugo år, bland annat på en taltidning med synskadade som målgrupp.

Anna Bergholtz, journalist och grundare av Unique Power

Profilbild på Anna. Hon står i fotostudio med långt blont hår, klädd i svart väst, vit skjorta, slips, svarta byxor och tittar mot bilden med ett leende.

En van användare av syntolkning och känd som Sveriges första blinda filmrecensent. Under kursen är Anna bollplank och sidekick. 

Tid och plats

Tillfälle 1: 18 september klockan 13:30-17 (inklusive pauser).

Tillfälle 2: 2 oktober kl 14-15 (utan paus).

Plats: På Zoom, länk skickas ut senast dagen före kursen.

Tillgänglighet: Textningsfunktionen i Zoom.

Pris: 3495 kr exkl moms per person.

Obs! 10% rabatt utgår om fler än en person anmäler sig från samma organisation/företag.

Anmälan

Antalet platser är begränsat – anmäl dig så snart du kan. Vi behöver din anmälan senast 10 september.

Obs! Din anmälan är bindande. Vid sjukdom kan pengarna för kursen återbetalas mot uppvisande av läkarintyg. 

Anmäl dig via formulär här

Har du frågor om kursen hör av dig på:

[email protected]