Filip Reineby här, även kallad ”Den stammande retorikern”.
Som en person med den neuro-motoriska funktionsnedsättningen stamning, som påverkat min förmåga att tala flytande – har jag lärt mig en hel del om kommunikation. Idag kombinerar jag mina erfarenheter av stamning med min utbildning i retorik, och jag hjälper studenter, chefer, medarbetare och entreprenörer att nå ut med sina budskap – ofta i situationer som kan vara utmanande, men viktiga för framgång.
I detta blogginlägg bjuder jag på tre retoriska tips på hur du kan lyckas bättre inför din nästa arbetsintervju.
1. Läs på om företaget/organisationen och tjänsten du söker!
För att skapa förtroende hos din potentiella framtida arbetsgivare behöver du argumentera för VARFÖR du söker jobbet, och VAD just du i denna tjänst kan hjälpa företaget med. Läs in dig på företagets framtida mål och fundera på hur du, som en del av företaget, kan hjälpa företaget dit. Ha minst tre argument på varför just du är rätt person för denna tjänst.
Exempel på hur du kan framföra dina argument muntligt eller i ett personligt brev: ”Om jag förstått er verksamhet rätt så siktar ni mot att uppnå dessa mål… med min kunskap och erfarenhet inom… 1, 2, 3… så kan jag bidra och hjälpa till så att ni som företag når dessa mål…”
2. Leverera dina intränande argument med passion, ödmjukhet och glädje!
Alltför ofta låter vi som en robot när vi ska presentera våra argument. Att söka jobb och att intervjuas är inte en debatt där du ska vinna över intervjuaren, utan ett möte med en person som du ska samarbeta och arbeta med. Visa den du talar med att ni delar samma passion och glädje för företaget och tjänsten du söker. Låt dina positiva känslor, inför tanken på att arbeta tillsammans med den du intervjuas av, smitta av sig – få din mottagare att le genom att själv le. Beteende smittar av sig. När du sedan får frågan ”varför är just du rätt för den här tjänsten”, var då tydlig med att det sannolikt finns andra kandidater som också är lämpade för denna tjänst. Ödmjukhet imponerar. Berätta därefter konkret och tydligt dina argument.
3. Visa självförtroende (även om du är nervös).
Det är helt okej att vara nervös. Alla människor blir nervösa när de tar sig an utmaningar (som att söka ett nytt jobb). Men det finns en risk att vårt nervösa agerande tolkas som att vi är osäkra, oerfarna och mindre kompetenta. För att undvika att din mottagare uppfattar/tolkar dig som något du inte är, kan du med några retoriska knep framstå som trygg och självsäker (förväxla inte med kaxighet och arrogans) fast du på insidan är livrädd.
– Våga titta på din intervjuare när du talar.
Att titta ned eller undvika ögonkontakt kan tolkas som att du inte talar sanning eller vet vad du ska säga. Våga titta intervjuaren i ögonen. Om det känns jobbigt, titta på personens näsa. Då slipper du stressen av direkt ögonkontakt, men mottagaren kommer ändå uppfatta det som att du tittar personen i ögonen.
– Tala tydligt, långsamt och våga pausera.
Att tala långsamt och tydligt visar på att man vågar ta sin tid. Att tala för snabbt och sluddrigt kan uppfattas som att man helst vill att (den jobbiga) intervjun ska ta slut så fort som möjligt. Om du inte vet svaret på en fråga direkt – våga vara tyst. Undvik eeeeeh-ljuden och ge dig själv tid till att fundera ut ditt svar. På så sätt visar du att du bryr dig om att det du säger är genomtänkt och klokt. Osäkra personer vill helst undvika obekväm tystnad och skyndar fram sina svar, och riskerar därmed att lämna en intervju besviken över att man inte svarat annorlunda.
Hoppas dessa tips kan hjälpa dig att lyckas nå ditt drömjobb!
/ Filip Reineby
Följ Filip på Youtube:
https://youtube.com/channel/UCK0Ektk74VucMgDb0ayrZ6g
PS Läs mer av Filip på Unique Powers blogg: