Pressmeddelande. Kampanjen #weareuniquepower förändrar synen på funktionsnedsättning

Dela artikeln:

X
Gruppbild utomhus i stadsmiljö på Staffan, Helena, Anna, Åsa, Parimah och Lars-Göran samt Annas ledarhund som ligger på marken framför gruppen.

Idag startar kampanjen #weareuniquepower. En tre månader lång kampanj för att förändra synen på funktionsnedsättning. Vi måste sluta se funktionsnedsättning som synonymt med problem, och istället se möjligheterna. Det är dags att ta tillvara allas unika kompetenser och perspektiv!

36 % av Sveriges befolkning lever med någon form av funktionsnedsättning. (Källa: SCB). Många står utanför arbetsmarknaden, och få syns i media och det offentliga rummet.
– Personer med funktionsnedsättning ses sällan som en resurs och någon man kan identifiera sig med eller se upp till. Vi är en kraft att räkna med och fler behöver inse vilken tillgång vi är, säger Anna Bergholtz, grundare av Unique Power som är initiativtagare till kampanjen.

Kampanjen #weareuniquepower synliggör personer med normbrytande funktionalitet och visar att det är smart att ta tillvara allas unika kompetenser och perspektiv. Alla ska få synas, höras och känna sig stolta över sig själva. I kampanjen möter vi tio personer som delar med sig av sina liv. Det sprids kunskap och bjuds in till inspirerande samtal, och ges tips och råd om inkludering och funktionsmångfald.
Det finns många inspirerande, coola och kompetenta personer som bidrar till funktionsmångfalden idag. Ska vi få ett mer inkluderande samhälle behöver fler få utrymme att synas, utan att funktionsnedsättningen står i centrum.

Medverkande i kampanjen

Leo Lunell, 21 år från Tumba och Parimah Attarian, 34 år från Jönköping är båda stolta över att medverka i kampanjen. Leo gör egen rap-musik och arbetar med parkskötsel. Han har Downssyndrom, gillar att testa nya saker och ser fram emot att göra scendebut i Funkisfestivalen.
– Allt går om man bara får göra det på sitt sätt, säger Leo.

Parimah är tvåbarnsmamma och En framgångsrik influenser. Genom sina drygt 8,8 miljoner visningar på Youtube får vi följa med i hennes vardag som blind.
– Jag brinner för att bryta fördomar och vill visa att kompetens och ett positivt mindset inte handlar om vårt yttre, säger Parimah.

I kampanjen möter vi även artisten Louise Hoffsten, designern Louise Linderoth och paralympiern Fatmir Seremeti med flera.

Ett nytt positivt synsätt på funktionsnedsättning

Kampanjen uppmanar till engagemang. Alla kan bidra genom att sprida budskapet vidare i sociala medier under #weareuniqepower, delta i dialogen och lära sig mer om inkludering och funktionsmångfald.
Personer med osynlig eller synlig funktionsnedsättning uppmuntras att dela sin egen historia under #weareuniqepower.

-Med gemensamma krafter kan vi bidra till ett mer inkluderande samhälle, där olikheter ses som en tillgång. Ett positivt synsätt på funktionsnedsättning, med fokus på möjligheter istället för problem, tror jag är nyckeln till förändring. Vi är glada över att kampanjen är igång – den behövs, avslutar Anna Bergholtz.

Anna Bergholtz, grundare Unique Power
Telefon: 0704567811.
E-post: [email protected]

Åsa Maria Wallin, presskontakt
E-post: [email protected]

Fakta om #weareuniquepower kampanjen

Kampanjens syfte är att förändra synen på funktionsnedsättning, och få fler att inse att det är smart att ta tillvara allas unika kompetenser och perspektiv. Vi synliggör och stärker personer med normbrytande funktionalitet och lyfter de positiva effekterna av att inkludera fler.

Kampanjen är ett initiativ av communityn Unique Power och genomförs i samarbete med Useit, T-Meeting, SG Access och Inclusion Academy. Alla är företag som arbetar med inkludering och tillgänglighet på olika sätt. Ett antal ideella organisationer som Unga med synnedsättning, DHR, Reumatikerförbundet och Bara Vanlig har också ställts sig bakom kampanjen.
Kampanjen pågår mellan den 27 september-24 december 2024..

Läs mer om kampanjen här: www.uniquepower.se/weareuniquepower.

Fakta om Unique Power

Unique Power, är en community som arbetar för att allas kompetenser och perspektiv tas till vara och ses som en tillgång.