1 Utbildning
Tillgängligt material:
Se till att läromedel finns i olika format. Exempelvis på ljud, i digital text eller video med undertexter. Använd klarspråk där det behövs.
Undervisningsmetoder:
Variera undervisningen för att möta olika sätt att lära. Exempelvis genom visuellt stöd, praktiska uppgifter och tydliga instruktioner.
Fysisk tillgänglighet:
Se till att klassrum och lokaler är tillgängliga för alla. Det handlar exempelvis om akustik och bra ljudmiljö, färgkontraster på väggar och dörrar samt ramper, hissar och breda dörröppningar.
2 Arbetslivet
Tillgänglig arbetsmiljö:
Se till att kontor, mötesrum och sociala utrymmen fungerar för alla, oavsett funktionsförmåga. Exempelvis ha breda gångar, tillgängliga toaletter och höj -och sänkbara skribord.
Flexibla arbetstider och arbetsuppgifter:
Erbjud flexibilitet kring arbetstid och arbetsuppgifter för att medarbetare ska få möjlighet att jobba på det sätt som fungerar bäst. Flexibiliteten kan också handla om att få arbeta hemifrån.
Teknisk utrustning och hjälpmedel:
Genom Arbetsförmedlingen kan man få stöd till hjälpmedel som exempelvis taligenkänningsprogram, skärmläsare och hörseltekniska hjälpmedel.
Utbildning och medvetenhet:
Erbjud utbildningar till kollegor och chefer om funktionsnedsättningar för att öka medvetenheten och förståelsen för att vi fungerar olika.
3 Sociala sammanhang och fritid:
Tillgängliga aktiviteter:
Se till att välja eller skapa aktiviteter så att alla kan delta. Exempelvis genom att erbjuda både fysiskt aktiva och mindre aktiva alternativ.
Inkluderande kommunikation:
Se till att information om evenemang är tillgänglig i olika format som ljud, text och bilder, och använd tydligt och begripligt språk.
Fysisk tillgänglighet:
Se till att lokaler är tillgängliga för personer med rörelsenedsättning, och att det finns hörslingor och att de fungerar.
4 Digitala plattformar och kommunikation:
Webbtillgänglighet:
Utforma webbplatser och digitala verktyg enligt tillgänglighetsstandarder WCAG, så att de kan användas av personer med olika typer av funktionsnedsättningar, såsom syn-, hörsel- eller kognitiva funktionsnedsättningar.
Anpassade kommunikationsverktyg:
Använd verktyg som fungerar ihop med skärmläsare, och se till att det finns alt-textning på bilder och videos med undertext.
Enkel och tydlig design:
Tänk på kontraster. Håll digitala plattformar lättnavigerade, med tydlig struktur och enkelt språk.
5 Kultur och evenemang
Tillgängliga lokaler och tjänster:
Tänk på att det ska finnas platser för personer som använder rullstol. Se till att mikrofon och fungerande hörslinga används. Ge information på flera språk och i olika format, även klarspråk.
Inkluderande program:
Planera evenemang utifrån att vi fungerar olika. Exempelvis kan det behövas teckenspråkstolkar, syntolkning eller möjlighet till pauser.
6 Resor och kollektivtrafik
Tillgänglig infrastruktur:
Se till att transportsystem fungerar för så många som möjligt med tydlig skyltning, utrop på bussar och tåg, ramper, hissar och breda gångar.
Information om tillgänglighet:
Informera resenärer i förväg om tillgänglighetsalternativ, exempelvis via appar eller webbsidor med funktioner för syn- och hörselnedsatta. Det kan exempelvis handla om ifall det finns ledsagning att få mellan olika bussar.
Har du frågor och vill få mer kunskap kan du alltid kontakta Unique Power:
E-post: [email protected]